TPMS – DÄCKTRYCKSÖVERVAKNINGSYSTEM
TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)
Det är ett system EU kräver att det ska finnas med i alla nyproducerade bilar i Sverige efter 1 november 2014.
Sverige har däremot valt att inte införa kravet med TPMS i våra nationella regler som är de reglerna som gäller efter att fordonets tagits i bruk.
Varför ignorerar vi EU reglerna? För att vi i Sverige skiftar däck minst två gånger om året, i samband med detta så kontrolleras alltid däcktycket och därför undviker vi problemet som var grunden till införandet utav TPMS.
Vilka typer av TPMS kan man ha? Vissa system övervakar hjulens rotationshastighet medan andra har sensorer i däcken för att mäta däcktrycket.
Vad sker vid ett hjulbyte? Byter man hjul på en bil med TPMS kan det medföra att systemet inte längre fungerar korrekt. Biltillverkarna får själva välja vilken typ av system de vill montera på sina fordon, vilket gör att felen kan uppenbara sig på olika vis. Om du tex byter till hjul där däcktryckssensorer inte längre finns, kommer bilen indikera att sensorerna saknas. Då TPMS är väldigt nytt och inte hunnit anpassats fullt ut efter våra svenska däckbytesrutiner så kan regler och rutinerna ändras.
TPMS? Om din bil har sensorer i hjulen så måste även dina vinterhjul ha det för att TPMS ska fungera (valfritt för bilägaren). För att veta vilket system din bil har så står det oftast tydligt i instruktionshandlingarna som medföljer bilen alternativt så väljer du det föreslagna alternativ som vi ger dig per telefon eller webbplats. Du kan också kontakta din märkeshandlare eller biltillverkaren. I de allra flesta fall kan vi sälja, programmera och montera dina hjul/däck med TPMS. I undantagsfall kan en ev enklare efterprogrammering behöva göras av tex märkesverkstad eller gummiverkstad lokalt. I dessa undantagsfall så kan vi inte täcka några ytterligare kostnader som möjligen uppstår.
RESERVHJUL
Många bilister kan inte ens komma ihåg att de någonsin kontrollerat reservhjulet, så om/när däcket behövs kan problemen späs på ytterligare pga t ex en kostsam kontakt med bärgningsbil eller annat bilserviceföretag.
TIPS:
Kontrollera lufttrycket i reservhjulet ofta, gärna samtidigt som lufttrycket på de däck som är monterade på bilen kontrolleras.
Se till att ha med bultar som passar till fälgen på reservdäcket.
Reservdäck fanns förr i tiden i alla bilar. Numera är det oftast ersatt av ett nödhjul som skall tillsammans med domkraft finnas i varje bil i händelse av punktering. Vissa biltillverkare har speciella reservdäck i en del bilmodeller för att spara utrymme. Dessa däck är mindre än ordinarie däck och får ej köras på längre än på däcket angiven sträcka.
HASTIGHETSINDEX
Däckets hastighetsindex hittar du på däckets sida. Exempelvis 205/55-R16 H, här är det bokstaven H som är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade maxhastighet är 210 km/h (se tabell).
Vinterdäck har som regel ett lägre hastighetsindex än vad ett sommardäck har, det beror bland annat på att vinterdäcket har ett grövre mönster och en mjukare gummiblandning, vilket resulterar i att det blir ostadigare i höga hastigheter.
Vi rekommenderar inte att välja lägre hastighetsindex än vad bilen är konstruerad för. Det kan resultera i dålig väghållning och styrning. Ifall du vill ha bättre respons vid styrning så är det bara att skaffa ett däck med högre hastighetsindex.
Man ska aldrig ha olika hastighetsindex på sitt fordon, det kan resultera i oförutsägbara kast och dålig väghållning.
HI |
Km/h |
HI |
Km/h |
HI |
Km/h |
L |
120 |
R |
170 |
W |
270 |
M |
130 |
S |
180 |
Y |
300 |
N |
140 |
T |
190 |
Z |
>240 |
P |
150 |
H |
210 |
|
|
Q |
160 |
V |
240 |
|
|
BELASTNINGSINDEX
Belastningsindexet (Load Index) är en sifferkod som finns på däcket intill däcksdimensionen och hastighetssymbolen. Denna motsvarar den maximala belastningen för ett däck vid den hastighet som motsvaras av hastighetssymbolen.
När man byter däck- och fälgdimension skall man ta hänsyn till hjulets rullomkrets och inte minst viktigt det ursprungliga belastningsindexet. Belastningsindexet ( LI ) finner du nedan översatt till Kilogram.
HI |
Km/h |
HI |
Km/h |
HI |
Km/h |
L |
120 |
R |
170 |
W |
270 |
M |
130 |
S |
180 |
Y |
300 |
N |
140 |
T |
190 |
Z |
>240 |
P |
150 |
H |
210 |
|
|
Q |
160 |
V |
240 |
|
|
BELASTNINGSINDEX
Belastningsindexet (Load Index) är en sifferkod som finns på däcket intill däcksdimensionen och hastighetssymbolen. Denna motsvarar den maximala belastningen för ett däck vid den hastighet som motsvaras av hastighetssymbolen.
När man byter däck- och fälgdimension skall man ta hänsyn till hjulets rullomkrets och inte minst viktigt det ursprungliga belastningsindexet. Belastningsindexet ( LI ) finner du nedan översatt till Kilogram.
LI |
kg |
LI |
kg |
LI |
kg |
LI |
kg |
LI |
kg |
40 |
140 |
80 |
450 |
120 |
1400 |
160 |
4500 |
200 |
14000 |
41 |
145 |
81 |
462 |
121 |
1450 |
161 |
4625 |
201 |
14500 |
42 |
150 |
82 |
475 |
122 |
1500 |
162 |
4750 |
202 |
15000 |
43 |
155 |
83 |
487 |
123 |
1550 |
163 |
4875 |
203 |
15500 |
44 |
160 |
84 |
500 |
124 |
1600 |
164 |
5000 |
204 |
16000 |
45 |
165 |
85 |
515 |
125 |
1650 |
165 |
5150 |
205 |
16500 |
46 |
170 |
86 |
530 |
126 |
1700 |
166 |
5300 |
206 |
17000 |
47 |
175 |
87 |
545 |
127 |
1750 |
167 |
5450 |
207 |
17500 |
48 |
180 |
88 |
560 |
128 |
1800 |
168 |
5600 |
208 |
18000 |
49 |
185 |
89 |
580 |
129 |
1850 |
169 |
5800 |
209 |
18500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
190 |
90 |
600 |
130 |
1900 |
170 |
6000 |
210 |
19000 |
51 |
195 |
91 |
615 |
131 |
1950 |
171 |
6150 |
211 |
19500 |
52 |
200 |
92 |
630 |
132 |
2000 |
172 |
6300 |
212 |
20000 |
53 |
206 |
93 |
650 |
133 |
2060 |
173 |
6500 |
213 |
20600 |
54 |
212 |
94 |
670 |
134 |
2120 |
174 |
6700 |
214 |
21200 |
55 |
218 |
95 |
690 |
135 |
2180 |
175 |
6900 |
215 |
21800 |
56 |
224 |
96 |
710 |
136 |
2240 |
176 |
7100 |
216 |
22400 |
57 |
230 |
97 |
730 |
137 |
2300 |
177 |
7300 |
217 |
23000 |
58 |
236 |
98 |
750 |
138 |
2360 |
178 |
7500 |
218 |
23600 |
59 |
243 |
99 |
775 |
139 |
2430 |
179 |
7750 |
219 |
24300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 |
250 |
100 |
800 |
140 |
2500 |
180 |
8000 |
220 |
25000 |
61 |
257 |
101 |
825 |
141 |
2575 |
181 |
8250 |
221 |
25750 |
62 |
265 |
102 |
850 |
142 |
2650 |
182 |
8500 |
222 |
26500 |
63 |
272 |
103 |
875 |
143 |
2725 |
183 |
8750 |
223 |
27250 |
64 |
280 |
104 |
900 |
144 |
2800 |
184 |
9000 |
224 |
28000 |
65 |
290 |
105 |
925 |
145 |
2900 |
185 |
9250 |
225 |
29000 |
66 |
300 |
106 |
950 |
146 |
3000 |
186 |
9500 |
226 |
30000 |
67 |
307 |
107 |
975 |
147 |
3075 |
187 |
9750 |
227 |
30750 |
68 |
315 |
108 |
1000 |
148 |
3150 |
188 |
10000 |
228 |
31500 |
69 |
325 |
109 |
1030 |
149 |
3250 |
189 |
10300 |
229 |
32500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
335 |
110 |
1060 |
150 |
3350 |
190 |
10600 |
230 |
33500 |
71 |
345 |
111 |
1090 |
151 |
3450 |
191 |
10900 |
231 |
34500 |
72 |
355 |
112 |
1120 |
152 |
3550 |
192 |
11200 |
232 |
35500 |
73 |
365 |
113 |
1150 |
153 |
3650 |
193 |
11500 |
233 |
36500 |
74 |
375 |
114 |
1180 |
154 |
3750 |
194 |
11800 |
234 |
37500 |
75 |
387 |
115 |
1215 |
155 |
3875 |
195 |
12150 |
235 |
38750 |
76 |
400 |
116 |
1250 |
156 |
4000 |
196 |
12500 |
236 |
40000 |
77 |
412 |
117 |
1285 |
157 |
4125 |
197 |
12850 |
237 |
41250 |
78 |
425 |
118 |
1320 |
158 |
4250 |
198 |
13200 |
238 |
42500 |
79 |
437 |
119 |
1360 |
159 |
4375 |
199 |
13600 |
239 |
43750 |
TEXTEN PÅ DÄCKSIDAN
1. Rotation. Vissa däck är konstruerade för att rotera åt endast ett håll, på dessa däck finns en pil som talar om åt vilket håll däcket skall rulla.
2. 205. 205 står för däckets bredd i mm. Vanligtvis brukar småbilar ha smalare däck och större sportiga bilar ha bredare däck, t ex 245 eller 255 i bredd.
3. 55. 55 är en procentsats på däckets bredd, i detta fall är alltså profilen på däcket 55% av 205 mm.
4. R16. R betyder att däcket är ett Radialdäck, däck till vanliga bilar idag är i regel Radialdäck. 16 är storlek på fälgen (i tum) som passar däcket.
5. 91. Det här är däckets belastningsindex, ett index som visar den maximala vikten däcket kan bära. Index 91 = 615 kg. Klicka här för Indextabell
6. H. Bokstaven som står efter belastningsindexet är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade max hastighet. H=210 km/h.
7. Serienummer eller Datummärkning. 5009 = Vecka 50, År 2009
8. E5. ECE märkning är en specialbeteckning som krävs för alla däck i Europa, följs av ett godkännande nummer.
DÄCKPROFIL
Däckets profil är beräknat procentuellt på däckbredden. Ett däck med storleken 205/60R15 har en däckbredd på 205mm och en profil på 60% av 205mm. Profilens höjd räknas ut genom att multiplicera däckets bredd med profilen i procent.
DÄCKFÖRVARING
Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt. Direkt solljus och allt för varm förvaring förkortar däckens livslängd.
Monterade däck (med fälg) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen.
Stående monterade däck bör ha ett lufttryck på 0,5 bar.
DÄCKETS ÅLDER
Åldring av däck
– Korrekt lagring har positiv inverkan på däckets åldring.
– Felaktig lagring minskar däckets livslängd.
Ett däck börjar åldras först när det börjar användas!
Lagring
Personbilsdäck som inte är monterade på fälg skall lagras stående. De kan lagras liggande under kort tid, dock inte längre än 1 månad utan att traven vänds. Däck monterade på fälg kan lagras: stående, liggande eller hängande på väggen.
Ozonfri miljö – undvik att lagra däcken:
i direkt kontakt med solljus nära batteriladdare där de kan utsättas för svetsljus nära elektriska motorer
Oljeprodukter – undvik att lagra däcken:
på smutsiga golv eller i utrymmen där de kan komma i kontakt med olja
Sval temperatur – däcken skall lagras:
torrt svalt där det inte finns risk för stora temperaturskillnader uppvärmda utrymmen
Det är direkt olämpligt att lagra däck i stålcontainer, pannrum, utomhus, under plåttak och liknande.
STRO har, för att visa att rätt lagring innebär att däcken inte åldras, gjort en oberoende test hos VTI (Väg och Transportforsknings Institutet) i Linköping (Sverige).
Denna test visade att 3 år gamla vinterdäck hade samma egenskaper på is som nya vinterdäck.
Det är alltså en myt att däck är färskvara och att däcken måste vara helt nya när man köper dem.
Resultat hos VTI
EU däckmärkning vad är det?
Från och med 1 november 2012 ska våt grepp, buller och rullmotstånd (som i sin tur påverkar bränsleförbrukning) nivåerna visas i en speciell märkning som fått namnet ”European Tyre Label”. Detta kan jämföras med märkningen som redan finns på t.ex. diskmaskiner, tvättmaskiner, kyl och frys. Alltså där det behöver uppmärksammas om faror och miljömedvetenhet har EU infört märkningar. Näst på tur för denna lagstiftning blir däckmarknaden. I dagsläget ges det väldigt lite information kring däckets pålitlighet och att jämföra information från olika däcktillverkare är väldigt svårt då de använder olika begrepp för att definiera deras kvalitéer. Målet med denna märkning är att ändra synsättet på dagens däckmarknad genom att få köparna att välja bränslesnåla, säkrare och tystare däck utan en hög bullernivå. Tillverkarna får då en ökad konkurrens då de måste framställa ett säkert däck för en rimlig kostnad. Det ska alltså bli enklare för konsumenten att välja däck efter prestanda kontra pris på ett väldigt enkelt vis, utan risk för att bli lurad. Andris Piebalgs energi EU-kommissionär kommenterade lansering av lagstiftningen: ”Jag är väldigt glad utav antagandet av däck märknings lagstiftningen. Det här är en typisk win-win situation där konsumenter och inköpsansvariga har en större möjlighet att välja säkrare däck med lägre bullernivå samt spara pengar på deras bränsleräkningar medans EU som helhet vill tjäna på detta från reducerade vägtransport utsläpp.
Hur fungerar det?
EU har skapat märkningssystemet för att påtala säkerhet och miljöaspekterna genom betyg av däcken inom tre aspekter: rullmotstånd, våtgrepp och buller nivån. Från början av november skall denna märkning visas vid säljtillfälle och på teknisk information för däcket såsom kataloger, flyers och hemsidor.
Rullmotstånd (Som har en inverkan på bränsleförbrukningen)
Det ska vara en betygsskala från klass A till G för rullmotstånd. Ett klass A däck kommer ha 6,5% bättre bränsleförbrukning än ett klass G däck. Det betyder att om man kör 10,000 km, så sparar man 50 liter bränsle med ett klass A däck gentemot ett klass G däck. Detta är genomsnittet; beroende på väg underlaget, vilken rutt du kör, samt vilken körstil du använder.
Våtgrepp egenskaper:
Betygsskalan är satt A till F. Där A påvisar den kortaste bromssträckan och F är den längsta. Inga D eller G betyg delas ut för personbilar och lätta lastbilar. Betyget sätts efter ett test där däcken skall bromsa in på en väg där det ligger 0.5-1.5 mm vatten. I 80km/h kommer skillnaden på bromssträckan vara fyra billängder( ca 18meter) mellan däck med betyg A gentemot F.
Bullernivån:
Vid körning i över 50km/h brukar rullmotståndets ljud överträffa motorljudet. På däckmärkningen kommer det finnas en symbol av ett däck med vågar. Hög bullernivå markeras med svarta vågor medans de vita vågorna påvisar om det är ett tyst däck. Ett däck med tre svarta vågor uppnår de europeiska kraven som finns i dagsläget, men är inte längre tillåtna enligt nya regelverket som introduceras år 2016. Ett däck med två svarta vågor är redan godkända för år 2016 nya regelverk. Ett däck med en svart våg kommer vara minst tre decibel tystare än det regelverk som börjar gälla 2016.
Hur kommer detta påverka mig som konsument?
Fr.o.m. november 2012 skall alla nya däck som säljs i Sverige och EU ha denna markering. Den nya lagstiftningen har skapats för att hjälpa konsumenterna att känna sig säkra i sitt val däck. Konsumenterna ska kunna lita på att däcken de köper har testats mot rullmotstånd, bromsning och bullerljud. Detta kommer
även medföra att bilister kan jämföra olika däck och få ett mer exakt svar om vilken modell som t.ex. har lägst buller nivå.
Om kunden inte har möjlighet att se bild på däcket de skall köpa så måste ändå denna märkning finnas med någonstans för kundens läsning. Detta gäller även för bilförsäljare, om kunderna även skall köpa med däck måste märkningen finnas med. Beroende på marknadens tillväxt och förändringen av däckmarknaden så har det räknats fram utav EU att den effektivare bränsleförbrukningen kommer göra att oljeutsläppen minskar med 2.4 till 6.6 miljoner ton av olja vid år 2020. Denna minskning i konsumtion kan jämföras med hela Ungerns oljekonsumtion på ett år. CO 2 utsläppen kommer minska, det kommer sänkas för alla fordon till 1.5 – 4 miljoner ton per år. Det är en värdeminskning som kan jämföras med att ta bort 0,5-1,3 miljoner passagerarbilar från Europas vägar årligen.
Summering: Nya lagstiftningen har direkt effekt på miljön och ju mer konsumenter som tar tillvara på denna nya märknings-hjälp bidrar till att förbättra miljön vi lever i idag.